Nynäshamns Djurklinik

Kastrering

Glad hund

Kastrering hund
Att kastrera en tik innebär att veterinären opererar bort äggstockar och livmoder och tiken kommer därmed inte längre att löpa, bli skendräktig eller riskera att få en livmodersinflammation. Att kastrera en hanhund innebär att testiklarna opereras bort och i de allra flesta fall blir hanen lugnare och könsdriften försvinner till stor del. Inlärda och oönskade beteenden som t.ex aggressivitet mot andra hundar försvinner inte per automatik efter en kastrering utan för att komma till rätta med problembeteenden krävs träning. Att kastrera en tik innebär ett större ingrepp än på en hanhund och en tik behöver därmed längre tid innan hon är åter redo för fysiskt krävande aktiviteter. Både tikar och hanhundar får stygn som ska sitta 10-12 dagar och en krage för att förhindra att de slickar på såret.

Det finns många fördelar med att låta kastrera sin hund men man bör känna till att det också kan finnas nackdelar:
- En hane som kastreras tidigt utvecklar inte samma mängd muskelmassa som en vuxen, okastrerad hund

- Vissa tikar (och enstaka hanar) kan drabbas av urininkontinens efter kastrering

- En förändring av pälskvaliteten kan ske

- Ämnesomsättningen minskar och hunden kan få lättare att gå upp i vikt och få ökad aptit så det kan behövas minskad mängd foder eller ett foderbyte samt ökad motion

I vilken ålder eller vid vilken tidpunkt det är lämpligt att kastrera sin hund kan vara individuellt och vi ber er därför att kontakta kliniken för rådgivning om ni överväger kastrering.

Kastrering katt
En honkatt som är okastrerad löper mer eller mindre ofta. En hona som löper blöder inte utan rullar runt på marken, ropar högt efter hanar och kan i vissa fall urinmarkera. Många honor blir könsmogna och kan därmed bli dräktiga redan vid sex månaders ålder. P-piller ökar kraftigt risken för elakartade juvertumörer och livmodersinflammation och är därför ingen långsiktig lösning. Att kastrera en honkatt innebär att veterinären opererar bort äggstockar och livmoder. Katten får stygn på magen som kan tas bort efter 10-12 dagar och en krage om halsen som hindrar henne från att slicka sitt sår. Honan behöver inte få en kull innan hon kastreras och du kan normalt sett kastrera din honkatt från sex månaders ålder.

En hankatt kan bli könsmogen redan vid sex månaders ålder och enstaka individer tidigare än så.  Då luktar urinen extra starkt och katten kan börja urinmarkera. En okastrerad hankatt blir rastlös och kallar på honor. Katten kan skaffa sig ett stort revir, kan bli mer stridslysten och kan vara borta under långa perioder. Att kastrera ett hankatt innebär att veterinären opererar bort testiklarna. Pungen sys inte ihop så det finns inga stygn som behöver tas bort och i de flesta fall behövs heller ingen krage.

i-lager    Normalkastration tik
        - paketpris inkl. återbesök, smärtlindring mm. Ev. komplikationskostnader ingår ej.
        < 10 kg       5250:-

10-25 kg     5550:-
        25 kg >       6350:-

i-lager    Normalkastration hanhund
        - paketpris inkl. återbesök, smärtlindring mm. Ev. komplikationskostnader ingår ej.

< 10 kg        3350:-
        10-25 kg      355
0:-
        > 25 kg        3850:-
        Pris gäller för hanhund med båda testiklarna
        i
pungen.

i-lager    Normalkastration hankatt 690:-
        - ID-märkning
 tatuering ingår. Chipmärkning +100:-
          Pris gäller för hankatt med båda testiklarna i pungen.

i-lager    Normalkastration honkatt 1200:-
        - ID-märkning tatuering ingår. Chipmärkning +100:-

i-lager    Kastrering hankanin 820:-
        Pris gäller för hankanin med båda testiklarna i pungen.